fbpx
Image

Suhaili: Jedrilica koja je prva oplovila svet 1968. godine

Poznato je da je Suhaili jahta koja je prva oplovila svet bez prestanka, samostalno, na Zlatnom Globusu 1968-69 godine. Nakon nedavnog remonta od strane njenog vlasnika Sir Robina Knox-Johnstona, ona je ponovo na vodi.

Izvor: classicyachtinfo.com

Godine 1968, 14. juna u 14:20, keč od 32 stope po imenu Suhaili, sa Robinom Knox-Johnstonom za kormilom, prešao je startnu liniju kod Falmuta. Malo ih je ispratilo, a još manje je dalo ovom 29-godišnjem trgovačkom pomorcu i njegovom teško natovarenom čamcu bilo kakvu šansu da osvoje trofej Zlatni globus, koji je objavio The Sunday Times. Pogrešili su; od devetorice prijavljenih, samo je jedan završio. Zahvaljujući snazi male jedrilice i upornosti njenog skipera, vratili su se – skoro u jednom komadu – 313 dana kasnije da bi postali prvi koji su oplovili svet, bez prestanka i sami.

Izvor: Bill Rowntree/PPL

Pošto je zaslužila svoje mesto u jahting folkloru, Suhaili je provela neko vreme na izložbi u Nacionalnom Pomorskom Muzeju, gde je počela alarmantno da se suši.

„Morao sam da uradim nešto pre nego što bude prekasno,“ objašnjava Sir Robin Knox-Johnston. Rekao sam im: „Ako je ne natopimo, ona će se otvoriti. Ostavite je još malo duže i nikada se neće oporaviti.’ Rekli su mi da ne mogu da je natapaju jer postoji rizik od legionarske bolesti.“

Nakon toga je uzeo stvari u svoje ruke, preuzeo je 2002. godine i lično restaurirao jahtu koja ga je unela u istorijske knjige. Najveći deo posla je završen u protekle tri godine, a Suhaili je ponovo zaplovio da bude počasni gost regate Hamble Classics u jesen 2016 godine.

Izgrađen u Indiji

Suhaili, delo dizajna Vilijama Atkinsa, prvobitno je izgrađena u Bombaju (današnji Mumbai) 1963-64, od burmanske tikovine od strane indijskih stolara po crtežima koje je obezbedila firma iz Pool-a, koja je reklamirala „potpune planove i besplatnu savetodavnu uslugu“. Ovo se pokazalo donekle tačno u odnosu na istinu, jer nije bio uključen dijagram montiranja (ispostavilo se da se to dodatno naplaćuje).

Izvor: classicsailor.com

Za celu konstrukciju, građenu koristeći tradicionalne alate žig, bušilicu i ručnu testeru, korišćena je tikovina pričvršćena gvožđem. Konstrukcija se sastojala od kobilice, oplata, okvira, palube i vrha kabine. Gvozdena kobilica je bila teška dve i četvrt tone i bila je livena u dva dela, držana pomoću 14 vijaka za kobilicu od dva inča.

Uzice su bile šest puta šest inča, a sve daske jedan i četvrt inča. Ona je bila toliko masivna da je, kada je porinuta 19. decembra 1964, Suhaili plovila dva inča ispod svoje vodene linije. Knox-Johnston, njegov brat Chris i kolega, radio oficir, Heinz Fingerhut, zaplovili su Suhaili-jem (ime koje su arapski pomorci dali Persijskom zalivu) prema jugoistočnom vetru, do kuće, završivši poslednju deonicu Capetown-a do Gravesend-a bez prestanka za 74 dana, u proseku prelazivši 112 milja dnevno.

„Suhaili,“ napisao je, „pokazala se kao čamac sposoban za plovidbu, sposoban sam plovi duge etape bez preterane pažnje, zbog svoje izvanredne ravnoteže“.

Proces Restauracije Suhaili-ja

Danas je Suhaili ponovo u dobrom stanju nakon temeljnog remonta, za koji veliku zaslugu ima sam vlasnik, zajedno sa prijateljima i porodicom i uz pomoć penzionisanog brodograditelja Keith Savill-a. Trup je potpuno učvršćen, stara unutrašnjost ogoljena.

Izvor: yachtingworld.com

„Ceo proces je trajao tri godine. Proveli smo dve godine samo izvlačeći stare vijke“, priseća se Knox-Johnston, „Nikada nismo mislili da će se to završiti. „Drvo je bilo dobro, trup i paluba, osim debelog sloja zelene sluzi.

Ne, pravi problem je bilo gvožđe; to je bilo indijsko gvožđe, ali svako gvožđe će zadati probleme posle 50 godina. Neki od pričvršćivača su korodirani na samo 1 mm debljine. „Morali smo da ih sve uklonimo – njih 1.400 – i da ih zamenimo bronzanim. Na početku smo uklanjali osam vijaka dnevno koristeći samo čekiće.

„Dok nismo probali bušilicu sa čekićem, a zatim dve bušilice, po jednu sa svake strane. Tada smo radili 80 na dan – morali smo da usporimo i ubacimo bronzu ili bi se “stara devojka” raspala.

„U potpunosti smo skinuli unutrašnjost“, komentariše on. „Ponovo sam izbrusio glavnu palubu i trup do golog drveta, i to je prajmerirano, spremno za farbanje. „Zadržali smo raspored jednostavnim, samo kreveti, sto sa kartama i kuhinja. Oh, i toalet. Ovaj put sa vratima.”

Izvor: classicyachtinfo.com

„Dakle, ona je skoro ista kao što je bila, možda malo jača i svakako lakša. Na regati Klasika, mislim da je bila malo prelagana. Treba joj malo više balasta da bi krenula.”

Kao svedočanstvo o njenim brojnim morskim miljama, neki predmeti su ostali netaknuti: „Pronašli smo stari peni koji se zaglavio između vrha kabine i grede palube, koji je stigao tamo nakon što smo bili oboreni u Južnom okeanu. Ostavili smo ga.”

Ako bi Sir Robin Knox-Johnston ponovo učestvovao u trci za Zlatni globus, nedavno remontovana Suhaili bila bi jaka kao i uvek i skoro sigurno nadmašila dane iz perioda 1968-69. „Ništa me neće nagovoriti da to ponovim“, bio je njegov odgovor na taj predlog.

Pogledajte VIDEO:

Pročitajte i JEDRILICA VITTERS BRODOGRADILIŠTA SA NULTOM UPOTREBOM FOSILNIH GORIVA

IMATE PITANJE?

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Vaše Ime i Prezime
Vaš Email

PODELITE OVU VEST

PRATITE NAS NA DRUŠTVENIM MREŽAMA