Jahte dužine od najmanje 36 metara imaju mogućnost za skladištenje podmornice, koja obično koštaju između 2 i 7 miliona dolara. Proizvođači plovila za istraživanje morskih dubina kažu da su mnogi od njihovih klijenata bogati entuzijasti.
Čarls Konen, suosnivač proizvođača podmornica SEAmagine Hidrospace, procenjuje da širom sveta postoji 200 brodova sa podmornicom. Neke koriste naučne institucije, druge za turizam. Ali sve veći broj pripada odabranoj grupi vlasnika jahti.
Dok je karta za obilazak podmornice, poput one koja se ove godine završila tragedijom na putu do olupine Titanika, preskupa za većinu ljudi, posedovanje iste zahteva još veći nivo bogatstva kao i posebnu infrastrukturu jahte.
Samo dovoljno velike jahte, najmanje dužine 36 metara, imaju uslova za skladištenje podmornice, koja obično košta između 2 miliona i 7 miliona dolara (ne uključujući troškove dizalice za spuštanje podmornice, gliser potreban za ukrcavanje i usluge poput pravljenja mapa i vodiča koji može da košta i oko 15.000 dolara dnevno).
„To nije poput fensi auta“, rekao je Kohnen. “To je više kao svemirska letelica od 5 miliona dolara.”
Izvor: U-Boat Worx / Gavin Newman
Baš kao što je 80-ih godina prošlog veka bilo u trendu posedovati helikopter i heliodrom na jahti, rekao je Kohnen, nabavka lične podmornice sve je interesantnija za bogate.
Ofer Ketter, iz kompanije SubMerge, vidi sličan trend. „Imate mega-jahtu, super jahtu — podmornica je postala sledeća stvar koju morate imati“, rekao je on.
Istraživanja morskih dubina imaju rastuću bazu obožavatelja među elitom
Izvor: Triton / Allison-Markova
Reditelj Džejms Kameron i investitor milijarder Rej Dalio donirali su brodove Okeanografskoj instituciji Woods Hole i investirali u proizvođača podmornica Triton Submarines. Dalio je rekao da se radi o otkriću. „Okean je najveći resurs koji imamo“, rekao je on. “Dvostruko je veći od svih kontinenata zajedno – i nedovoljno je istražen.”
Neki vlasnici pozajmljuju svoje podmornice za dokumentarne filmove i naučna istraživanja, dok su drugi u potrazi za neotkrivenim vrstama ili žele da istraže olupine brodova. Takođe, postoji i vrsta modela mešovite upotrebe koji je svestran za sve, od podvodnog venčanja do koktela na grebenu, večere ili igre pokera, rekao je Kreg Barnet, direktor prodaje i marketinga kompanije Triton.
Industrija ličnih podmornica je rasla sa veličinom jahti
Izvor: SEAmagine
Kada je SEAmagine započeo proizvodnju 1995. godine, uglavnom su se roboti koristili za naučni rad u dubokom moru jer je spuštanje podmornica u okean sa ljudima unutra bilo teško izvodljivo, rekao je Kohnen. Kompanija je napravila model na koji se moglo ukrcati iz vode, i to je ponovo pokrenulo eru podmornica sa ljudskom posadom u nauci i turizmu. Otprilike 2005. godine, SEAmagine je napravio svoju prvu podmornicu za jahtu, ali se tada pojavila i konkurencija. Još jedan proizvođač podmornica, U-Boat Worx, počeo je sa radom u Holandiji, a ubrzo je nastao i Triton. Jahte su postajale sve veće, ali, rekao je Kohnen, ljudi su takođe počeli da vrednuju iskustva više od luksuza.
Pronalazak „Idealnog mesta“
Izvor: U-Boat Worx
Gde roniti i koliko dugo će ekspedicija trajati zavisi od mnogih faktora, ali avantura može potrajati mesecima. SubMerge je ove godine koordinirao pet ekspedicija sa tri različita privatna klijenta, rekao je Ketter, a kompanija sarađuje sa oko šest luksuznih turističkih firmi, uključujući i proizvođače podmornica.
Tipičan dan „na idealnom mestu“ obično uključuje nekoliko zarona koji traju oko sat ili dva, sa pauzama za obroke, rekao je Kohnen. „Čak i posle hiljadu zarona, nikada ne prestaje da bude uzbudljivo.”
Šta je sa implozijom podmornice Titan?
Izvor: OceanGate Expeditions
Fatalna turneja OceanGate-a stavila je avanturu istraživanja morskih dubina “pod lupu”. Međutim, Kohnen je rekao da je reč o podmornici koja nije bila napravljena prema specifikacijama i da je godinama izazivala zabrinutost u podvodnoj zajednici.
Keter je rekao da njegova kompanija nije imala otkazivanja od nesreće. Triton je takođe rekao da nema otkazivanja, da gradi pet podmornica i da ima „izuzetnu potražnju“ privatnih vlasnika i turističkih kompanija.
Iako su privatne podmornice sve popularnije, rekao je Barnet, broj naučnih institucija koje ih koriste je još uvek nedovoljan. Dalio smatra da će snimanje okeana iz privatnih plovila podstaći više ulaganja i veći broj naučnih istraživanja. „I dalje je nedovoljno finansiran, ali se interesovanje povećava“, rekao je.