Vrlo često, kada se pojavi neka vest kako su se na otvorenom moru sudarila 2 plovila, prijatelji me pitaju “Zar je moguće da se od tolikog mora 2 broda sudare?”. Na prvu, reklo bi se sasvim logično pitanje, ali….
Iako su mora i okeani ogromne površine, po njima se ne plovi tek tako, napamet, već planski najčešće koristeći ustaljene međunarodne i interkontinentalne rute. Moderne mape, bilo da su u pitanju papirne ili elektronske, pružaju sve informacije koje obezbeđuju bezbednost na moru. No, da bi plovidba bila bezbedna, potrebni su znanje, pozornost i posvećenost na komandnom mostu. Na nekim rutama je izuzetno gust saobraćaj, pa je i pozornost na visokom nivou, a na nekima gotovo da i ne vidite drugi brod tokom cele plovidbe.
Najteže je ploviti kroz predele na kojima se ukrštaju rute iz raznih pravaca, pa je, osim poštovanja raznih pravila davanja prvenstva prolaza, potrebna i međusobna komunikacija među oficirima na komandnim mostovima plovila koja učestvuju u nastaloj situaciji. Ta komunikacija je ranije bila samo putem vizualne ili zvučne signalizacije, a danas je u mnogome olakšana radio vezom koja omogućuje brz i kvalitetan dogovor o načinu i redosledu prolaska.
Moderni navigacioni instrumenti omogućuju da se vide druga plovila na ekranu, njihov pravac i smer kretanja, a kada se na gps ploteru označi željeno plovilo, vide se svi njegovi detalji (ime, mmsi broj, brzina kretanja, dimenzije, tip plovila i destinacija ka kojoj se kreće), tako da su rizici od sudara svedeni na minimum.
Imajući u vidu gore navedene činjenice, jasno je da se uzroci sudara mogu svesti na svega dve opcije:
-ljudski faktor
-kvar
S tim da ovaj poslednji može da se podeli na više segmenata kao što su kvar na sistemu za upravljanje, kvar na motoru, kvar na električnoj mreži plovila, kvar na sistemu za navigaciju itd.
Zaustavni put “plovećih džinova” je izuzetno velik, tako da je na vodi zaustavljanje izuzetno dugotrajan proces i bilo kakva greška može u momentima preticanja, mimoilaženja i propuštanja biti fatalna.
Prilikom mimoilaženja, preticanja i propuštanja, koristi se konkretna nautička terminologija, koja ima i svoje prateće svetlosne i zvučne signale koje svaki kapetan, navigator, kormilar i oficir na komandnom mostu moraju znati kako bi adekvatno reagovali.
Autor teksta: Žolt Nača