Holandsko brodogradilište Feadship napravilo je prekretnicu u jahting industriji lansiranjem prve superjahte sa pogonom na gorive ćelije. Poznata, za sada, kao Project 821, superjahta od 118,8 metara dizajnirana od strane RWD kompanije, juče (4. maja) je izašla iz hangara Feadship Van Lent.

Izvor: Feadship
Ovaj revolucionarni projekat će skladištiti tečni vodonik na brodu (na temperaturama ispod -253°C) i koristiće izvor gorivih ćelija za proizvodnju električne energije. Realizacija ovog projekata zahtevala je značajan razvoj regulacije propisa za sisteme za skladištenje vodonika i gorivne ćelije kako navode iz brodogradilišta.
„Cilj je bio da se razvije nova, čista tehnologija ne samo za ovaj projekat, već i za svet“.“, rekao je Jan-Bart Verkuyl, direktor Feadship-a i izvršni direktor Royal Van Lent brodogradilišta.

Izvor: Feadship
Pored ekoloških karakteristika jahte, ona takođe označava najveću motornu jahtu ikada porinutu u Holandiji, veću čak i od nedavno lansirane superjahte Launchpad sa oko 30 odsto većom zapreminom.
Projekat 821 sadrži pogodnosti kao što su polu-potopljeni salon, bioskop, biblioteka, bolničke prostorije i bazen od 8,2 metra. Takođe, tu su i karakteristike koje povećavaju količinu svetlosti unutar jahte koje uključuju atrijum sa stepeništem koje se obavija oko lifta i prozore od poda do plafona koje pružaju nesmetan pogled ka moru.

Izvor: Feadship
Smeštaj na ovoj suprjahti je za ukupno za 30 ljudi u 12 kabina i uključuje intimne prostore kao što je kutak za kafu i prostor za igre.
Enterijer je dizajniran u „primorskom“ ambijentu sa teksturiranim tkaninama i kožom, mermerom, ratanom, sa nijansama tamnocrvenog eukaliptusom i krečnjačkim hrastom. Što se tiče eksterijera, RWD je radio sa Feadship-om kako bi ugradio više otvora na trupu nego što je brodogradilište ikada ranije pokušalo, uključujući četrnaest balkona i sedam rasklopivih platformi.

Izvor: Feadship
„Od početka, jedna od najvećih prepreka bio je razvoj razumnog načina za skladištenje kompresovanog tečnog vodonika“, navode iz Feadship-a. Vodonik je lagan, međutim, za njegovo bezbedno skladištenje potreban je kriogeni rezervoar sa dvostrukim zidovima (velika veoma dobro izolovana rashladna kutija u posebno opremljenoj prostoriji). Iz tog razloga potrebno je osam do deset puta više prostora za skladištenje vodonika nego ekvivalente energije u dizel gorivu.
Projekat 821 ima prostor za skladištenje vodonika od 92 kvadratna metra, a ovaj prostor, plus dimnjaci za izlaznu vodenu paru (izduvni gas ovog procesa), dodao je četiri metra originalnoj dužini jahte.

Izvor: Feadship
Iako iz Feadship-a navode da „čak i jahta veličine Projekta 821 ne može da nosi dovoljno tečnog vodonika za napajanje plovidbe preko okeana“, brodogradilište bi ipak moglo da umanji emisiju štetnih gasova za oko 70-78 procenata gledano kroz ukupnu potrošnje energije jahte na godišnjem nivou.
Što se tiče snage i pogona, jahta ima dva MTU generatora od 900kW, tri MTU generatora od 2500kW i 16 PowerCell H2 generatora od 185kW. Ključne brojke za Projekat 821 uključuju domet od 6.500 nautičkih milja pri brzini od 14 čvorova i širinu od 19 metara.

Izvor: Feadship
Projekat 821 je prvi korak ka obećanju Feadship-a da će razviti jahte sa „neto nula emisiije“ do 2030. godine. Jan-Bart Verkuyl rekao je da će gorivne ćelije igrati važnu ulogu za jahte u godinama koje dolaze. „Sada smo pokazali da je kriogeno skladištenje tečnog vodonika u unutrašnjosti superjahte održivo rešenje. Buduće inovacije na gorivnim ćelijama i pretvaranju metanola u vodonik su na vidiku.”